FiKa, fast hemskare än det låter

Finansiering och kalkylering: Prov på fredag, fyra kapitel. Jag har knappt börjat. Vem kan ärligt tycka att det här är kul?

“Man brukar tala om olika styrformer beroende på hur stor handlingsfrihet de styrda enheterna har, det vill säga i hur stor utsträckning styrningen innebär delegerad beslutsrätt. Exempel på en sådan styrform är målstyrning.”

Och det där var saxat från början av första kapitlet. Jag skriver inte det här för att säga “I’m to kool for sk00l”, jag får bara känslan av att man i skolan startar i fel ände. Hell, dela upp oss i grupper tre om tre och låt oss starta ett handelsbolag, direkt från start i ettan!

Det skulle ge en bättre utbildning än att lära sig teorin bakom driften av ett företag med 500-1000 anställda när man går i tvåan. Förutom det: Engelskan – uppgifter ska vara inlämnade på fredag. Historia – PowerPoint-presentation om Irakkriget (jag som vill göra det i Keynote istället) kombinerat med muntlig redovisning. Ska vara klart på torsdag eller fredag. Näthandel A och B – affärsidé och sida ska vara klar.

Men framförallt finansiering och kalkylering. Minst en och en halv timmes underbart prov framför mig alltså. Jag säger som Family Guys Lois: “Puh! Glad I just started my Xanax”.

Leave a Reply

